Kokio sveikumo galime tikėtis iš užkandžių vaikams? l Guoda Azguridienė

2019-07-11
Kokio sveikumo galime tikėtis iš užkandžių vaikams? l Guoda Azguridienė

Užkandžiai vaikams yra nepamainomi. Netgi suaugę dažnai valgo užkandžius patenkindami savo vaikiškumą: norą nuolat kramtyti, tuo metu veikiant kažką smagaus, o ne sėdint prie stalo tiesia nugara ir su peiliu ir šakute rankose. Vasarą ypač daug jų suvartojame. Nes atostogos. Nes atsipalaidavimas, kelionės ir kiti smagumai.

Užkandžiai taip ir gaminami, visų pirma patogioje pakuotėje, kad nereikėtų laikyti šaldytuve, pjaustyti, maišyti ir kitaip gaminti. Kad būtų įprastų skonių ir patogiai paimami. Žinia, visi patogumai paprastai išgaunami su maisto priedais: emulsikliais, stabilizatoriais, konservantais. Patrauklumas ir visiems priimtinas skonis – su dirbtiniais dažais ir kvapais, skonio stiprikliais. Didele ryškia pakuote. Ir žinoma, rafinuotu cukrumi.

Todėl norėdami sveikesnių užkandžių, kurie būtų ir skanūs, ir patrauklūs, ir pritaikyti valgyti kelionėse ar piknikuose, visų pirma ir žiūrėkime:
   • Kad nebūtų dirbtinių dažiklių, kvapiklių, skonio stipriklių, konservantų. Vien to atsikratę, visų pirma, išvengsime daugybės rizikų, alergijų. Dirbtiniai dažai ypač plačiai naudojami spalvinant saldainius ir gėrimus.
   • Kad nebūtų hidrintų riebalų. Visi specialistai sutaria, kad šie kenkia, o užkandžių gamyboje jų naudojama daug – nes pigu ir technologiškai paprasta (palyginkit, kaip tirpsta šokoladinis sūrelis su sviestiniu glaistu ir su įprastiniu iš hidrintų riebalų).
   • Kad sudėtyje nebūtų aspartamo ir kitų sintetinių saldiklių, o cukraus ar sirupo – saikingai. Dirbtiniais saldikliais dažniausiai saldinami gaivieji gėrimai.
   • Didelė dalis įprastinių užkandžių nėra blogi dėl galimai kenksmingų ingredientų, tačiau juose nėra nieko vertingo vaiko (ir suaugusiojo) organizmui. Tipinė sudėtis: balti miltai, baltas cukrus, rafinuotas arba hidrintas rapsų, sojų arba palmių1 aliejus. Visų jų būtų geriau nesuvalgyti nei suvalgyti.

Sveikesni užkandžiai:
   • Gaminami be jokių sintetinių priedų: sintetinių dažiklių, kvapiklių, emulsiklių, konservantų, skonio stipriklių.
   • Gaminami iš įvairesnių ir mažiau rafinuotų miltų, kaip antai speltų, avižų, kukurūzų. Kviečių ir taip gauname labai daug.
   • Riebalai naudojami nehidrinti, dažniausiai ir nerafinuoti. Galima rasti užkandžių su vertingais aliejais, tokiais kaip extra virgin alyvuogių ir kokosų, taip pat su sviestu.
   • Į juos dedama įvairių sėklų, vaisių, uogų, riešutų.
   • Cukraus ar natūralių saldiklių – saikingai.
   • Sultys ir tyrelės nesaldintos, be priedų. Vertinga, kai tyrelės yra įvairių vaisių, ne tik obuolių-braškių-bananų. Svarbu ir technologija – pasterizacija žemesnėje temperatūroje leidžia išsaugoti daugiau vitaminų.
   • Gerai, kai vaikams skirti užkandžiai yra nesaldūs. Jei skonis išgaunamas aukštos kokybės produktais, geromis receptūromis ir prieskoniais (o ne skonio stiprikliais ir dideliu druskos kiekiu), jis būna įvairus, taip lavinamas vaiko skonis.
   • Pakuočių tvarkymo prasme nepalanku, tačiau vaikų sveikatai gerai, kai užkandžių pakuotės nėra didelės. Nes vienetas yra vienetas – 50 ar 80 g ir paaugęs vaikas nelabai pastebės.
   • Ekologiškumas vaikams visada svarbu. Nes būtent vaikai yra jautriausi pesticidams ir sintetiniams maisto priedams, kurių įprastiniuose maisto produktuose apstu. Dar daugiau vertingų medžiagų išlaikoma biodinaminėje žemdirbystėje ir gamyboje (demeter).

1- Palmių aliejus yra geras ingredientas, kai jis nehidrintas ir nerafinuotas bei užaugintas ekologiškai arba pagal kitą standartą, kuris tausoja gamtą. Tai, kad riebalai hidrinti, etiketėje būna parašyta, kad rafinuoti – ne. Taigi, jei nerašoma, kad aliejus nerafinuotas, didžiausia tikimybė, kad jis rafinuotas yra.

Autorė: Sveikos gyvensenos tyrinėtoja Guoda Azguridienė.

Susiję produktai

Užsisakykite naujienlaiškį ir gaukite -10% nuolaidą kitam apsipirkimui