Kaip išsirinkti tinkamiausią aliejų?

2017-01-04
Kaip išsirinkti tinkamiausią aliejų?

Popietė parduotuvėje: gausybė skirtingų aliejų etikečių, kurias skaitant tampa keblu kažką išsirinkti. Ar į krepšelį keliaus arganų ar kokosų aliejus? Kuo skiriasi šalto spaudimo aliejai nuo rafinuotų ir hidrintų aliejų? Kurie iš jų – naudingiausi? Jei situacija pažįstama, o klausimai – dar neatsakyti, šis įrašas padės išsirinkti tinkamiausią aliejų: skirtą rūpintis oda, plaukais ar sveikai mitybai palaikyti.

Populiariausi aliejai:

Aukštos kokybės aliejaus požymiai

Norint išsirinkti kokybišką bei naudingą aliejų, rekomenduojame atkreipti dėmesį į šiuos aspektus:

  • Geras aliejus turi būti šalto spaudimo (tai nurodoma etiketėje).
  • Jei perkate alyvuogių aliejų, rinkitės pažymėtą „Virgin“, o dar geriau – „Extra Virgin“ ženklu.
  • Aliejus (išskyrus kokosų, sviestmedžių ir kakavos) turi būti tamsaus stiklo butelyje, su etiketėje nurodyta pagaminimo vieta.
  • Geras šalto spaudimo aliejus turi specifinį atitinkamo augalo skonį ir kvapą. Ypač plačia skonio gama pasižymi Extra virgin alyvuogių aliejus: jis turi saldumo, kartumo, sūrumo ir aitrumo; kvepia žaluma.
  • Kokybiškas aliejus neretai turi kilmės garantiją: ją suteikia ekologiškumo arba saugomos geografinės nuorodos sertifikatai.

Rinkdamiesi ekologišką aliejų ne tik išvengsite pesticidų likučių bei prisidėsite prie gamtos tausojimo, bet ir turėsite papildomą kontroliuojančios įstaigos patvirtinimą, kad toks aliejaus gamintojas tikrai egzistuoja ir jis naudoja tą žaliavą, kurią deklaruoja.

Aliejaus kokybė – gamintojo atsakomybė

Aliejaus kokybė labiausiai priklauso nuo paties gamintojo sau keliamų standartų:

  • Kaip atrenkama žaliava?
  • Kaip ji transportuojama ir laikoma?
  • Kaip kontroliuojama kokybė: kokiais įrenginiais spaudžiamas aliejus, į kokią tarą išpilstomas?

Aukšta aliejaus kokybė – maistinė vertė ir skonio savybės – nebus pasiekta naudojant prastą žaliavą bei įrangą. Įrenginiai turi dirbti taip, kad spaudimo metu temperatūra pakiltų kuo mažiau ir šaltas spaudimas nevirstų karštu. Šią informaciją galima sužinoti tik tuomet, kai gamintojas ją skelbia. O įprastai jos nešykšti tik rūšinio aliejaus gamintojai, savo produkcijos neteikiantys masinei prekybai.

Dar keli aliejaus kokybės aspektai:

  • Šalto spaudimo aliejus visada bus brangesnis už rafinuotą aliejų.
  • Lyginant šalto spaudimo aliejų kainas, pastebėsite, kad jos, priklausomai nuo minėtų kokybės veiksnių (žaliavos, jos laikymo sąlygų ir kt.), gali gerokai skirtis.
  • Aliejus, pilstomas prekybos vietoje, tikrai nebus kokybiškas. Pilstymo metu aliejų privalu saugoti nuo oksidacijos, jo atsargas laikyti specialioje taroje, vėsiame sandėlyje, o ne parduotuvėje.

Kokiu būdu gaunamas aukštos kokybės aliejus?

Šaltas (mechaninis) spaudimas – labiausiai tausojantis augalinio aliejaus gavimo būdas, geriausiai išsaugantis vertingąsias medžiagas, tipinį augalų skonį, spalvą ir aromatą. Gamybos metu toks aliejus nėra kaitinamas ar veikiamas cheminėmis medžiagomis, todėl jame išlieka žmogaus organizmui nepakeičiamos nesočiosios riebalų rūgštys, natūralūs vitaminai, mineralai ir kitos biologiškai aktyvios, naudingos medžiagos.

Atminkite, jog į daugelio pramoniniu būdu perdirbtų maisto produktų ir paruoštų patiekalų sudėtį įeina pigūs ir sveikatai žalingi rafinuoti arba hidrinti augaliniai aliejai. Valgydami su jais paruoštą maistą negaunate jokių naudingų medžiagų – tik kalorijas ir rafinavimo metu susidariusias kenksmingas medžiagas. Atrodys, jog valgote daug bei sočiai, o iš tiesų organizmas badaus.

Šalto spaudimo valgomų aliejų nauda

Kaip teigiama ES patvirtintų sveikumo teiginių reglamente (274 / 2014): „Alyvuogių aliejaus polifenoliai padeda apsaugoti kraujo lipidus nuo oksidacinės pažaidos. Teigiamas poveikis pasireiškia per parą suvartojant 20 g alyvuogių aliejaus, kuriame yra bent 5 mg hidroksitirozolio ir jo darinių.“

Reglamente taip pat nurodoma, kad linolio rūgštis padeda palaikyti normalią cholesterolio koncentraciją kraujyje. Teigiamas poveikis pasireiškia per parą suvartojant 10 g linolio rūgšties (Omega-6). Tą patį efektą duoda ir alfa-linoleno rūgštis (Omega-3). Teigiamam poveikiui pasiekti jos užtenka vos 2 g per parą.

Šie kiekiai atitinka 2–3 valgomuosius šaukštus dygminų arba kanapių aliejaus, 1–2 valgomuosius šaukštus graikinių riešutų aliejaus ir nesklidiną arbatinį šaukštelį linų sėmenų aliejaus. Žinoma, taip pat svarbi subalansuota mityba ir sveika gyvensena.

Tiesa, mitybos specialistai įspėja išlaikyti Omega-3 ir Omega-6 santykį, nes kai vyrauja Omega-6, gali paspartėti uždegiminiai procesai organizme.

Aliejai veido, kūno ir plaukų priežiūrai

Aliejai naudojami ne tik maistui gaminti bei gardinti, bet ir grožiui puoselėti. Šalto spaudimo aliejai maitina odą, ją valo, ir, aprūpindami antioksidantais, saugo nuo žalingo aplinkos poveikio. O tinkamai parinktas aliejus plaukams – dar vienas Jūsų grožio sargas.

Neretai klaidingai manoma, jog aliejai tinka tik sausai odai, tačiau taip nėra. Dauguma aliejų stabilizuoja, gydo ir grąžina prarastas odos funkcijas, nesvarbu, ar tai būtų perdėtas sausumas, ar riebalų perteklius.

Kartais bijoma naudoti aliejus manant, kad jie užkemša poras. Tokia nuomonė greičiausiai susidarė dėl to, kad masinės gamybos kosmetikoje daugiausia buvo ir tebėra naudojami ne natūralūs, o mineraliniai (iš naftos pagaminti) aliejai arba mišiniai su jais. Natūralūs šalto spaudimo aliejai odos porų neužkemša, priešingai – jas valo.

Polinesočiosiomis riebalų rūgštimis turtingi aliejai, tokie kaip kanapių, erškėtuogių, nakvišų, padeda esant konkrečioms odos problemoms: sudirgimui, išsausėjimui, bėrimui, randeliams ir kt. Tinkamas aliejus veidui, plaukų galiukams ar odelėms veiks daug geriau už masinės gamybos sintetinius kremus.

Kokią aliejaus rūšį pasirinkti?

  • Pagamintam maistui gardinti rinkitės tai, kas jums skanu ar turi organizmui trūkstamų medžiagų. Tai gali būti sezamų aliejus, Extra virgin alyvuogių, saulėgrąžų ar linų sėmenų aliejai. Desertams tiks migdolų, abrikosų kauliukų aliejai. Išskirtinai gardūs – graikinių riešutų, švelniai skrudintų moliūgų sėklų aliejai.
  • Norint aliejaus, tinkamo kepimui, rinkitės iš kokosų aliejaus, žemės riešutų, raudonųjų palmių ar kepimui skirtą saulėgrąžų aliejų.
  • Mitybai praturtinti tinkamiausi Omega-3 riebiosiomis rūgštimis gausūs linų sėmenų, kanapių, graikinių riešutų aliejai.
  • Jei trūksta vitamino E, rinkitės kviečių gemalų aliejų. 100 g šio aliejaus yra net 1950 proc. vitamino E rekomenduojamos paros normos.
  • Jei trūksta vitamino A, rinkitės raudonųjų palmių aliejų. Tai geriausias žinomas augalinis karotinoidų šaltinis.

Susiję produktai

Užsisakykite naujienlaiškį ir gaukite -10% nuolaidą kitam apsipirkimui